ZiGGO een hoofdsponsor met Europese ambities

Ook binnen deze kolommen werd het afgelopen jaar driftig gespeculeerd over een nieuwe shirtsponsor voor Ajax. Tientallen bedrijven passeerden de revue maar niemand had deze sponsoroptie zien aankomen. Ziggo dus, onderdeel van Liberty Global en een zeer grote speler in media en distributie. Even wat kerncijfers van moederbedrijf Liberty Global. Omzet: $18.3 miljard; employees: 35,000; actief in 14  landen waarvan er 12 zich in Europa bevinden. Het bedrijf bereikt theoretisch nu al bijna 50 miljoen huishoudens en is zéér nadrukkelijk op het overname pad.

ziggo_logo_3051

In Nederland worden de netwerken van UPC en Ziggo samengevoegd waarna het merk Ziggo een bereik van 7 miljoen huishoudens heeft met een marktaandeel van meer dan 55%. De merknaam Ziggo zal ook internationaal gebruikt gaan worden waardoor de sponsor overeenkomst met Ajax dienend kan zijn. De overeenkomst was eerder dit jaar al concreet maar pas na toestemming van de Europese mededingingsautoriteiten over de overname begin oktober kon men werken aan  publicaties.

De overeen gekomen sponsorbedragen zijn absoluut goed te noemen zeker nu Ajax nog parallelle sponsorovereenkomsten gaat sluiten voor de jeugd en het vrouwenvoetbal. De sponsorovereenkomst met Ziggo betreft het eerste elftal en Jong-Ajax. Naar verluid zal de totale vaste vergoedingen wederom 10 miljoen euro per seizoen gaan bedragen. Met bonussen er bij gaat zelfs het oude Aegon bedrag verbeterd worden. Chapeau voor Kinsbergen en Van der Sar die niet alleen een prima bedrag uit de markt hebben weten te halen maar ook een partij aan zich hebben gebonden die internationale motieven heeft om op het shirt van Ajax te willen staan.

Uiteraard zijn er meer gedeelde ambities die niet alleen betrekking hebben op de voetbalcontent van Ajax maar ook de verdere ontwikkeling van het ArenA gebied zullen betreffen. Zeker nu Ajax het plan heeft opgevat een meerderheidsbelang in de de ArenA te verkrijgen.

Albert Treur

Twitter @vetustioribus

 

Over Albert Treur @vetustioribus

Albert is sinds kort voorzitter van de aandeelhouderbelangenvereniging Ajax. Sinds zijn zesde jaar is Albert een 'die hard' Ajax fan maar kijkt inmiddels wat verder dan het gras waarop gevoetbald wordt. Albert heeft grote belangstelling voor het bedrijf Ajax en deelt zijn gedachtes over de business opportuniteiten regelmatig op dit forum. Zijn favoriete spelers in de huidige selectie zijn Sinkgraven, Nouri en Cerny. 'All time' helden van Albert zijn Johan Cruijff, Ruud Krol en Jari Litmanen,
Dit bericht is geplaatst in AFC Ajax N.V. met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Een reactie op ZiGGO een hoofdsponsor met Europese ambities

  1. Matthias Jager schreef:

    Als Ajax de Arena overneemt dan is dat goed nieuws voor de supporters. Eindelijk kan Ajax dan naar eigen inzicht de Arena gebruiken waardoor de belangrijkste klanten (de supporters) beter kunnen worden bediend. Ik ben daar helemaal voor. Ik ben wel benieuwd wat er dan met de aandelen gaat gebeuren. Verliest de vereniging Ajax daarmee zijn absolute meerderheidsbelang in Ajax NV?

Reacties zijn gesloten.